BÜTÇE GÖRÜŞMELERİNE KADİM DURMAZ'IN KONUŞMASI DAMGA VURDU

Cumhuriyet Halk Partisi Tokat Milletvekili ve Plan ve Bütçe Komisyon Üyesi Kadim Durmaz Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bütçe görüşmelerinde Tokat’ın sorunlarını ve yapılmasını istediği taleplerini Bakanlara iletti. Turhal’dan Tokat’a 40 kilometre civarında tren yolunun proje ihalesinin 10 Kasım’da yapılacağını öğrendiğini belirten Durmaz, Bakana teşekkür etti. Kadim Durmaz daha önce de, Turhal Şeker Fabrikasının kapanmaması için Tokat'ın Turhal İlçesinde CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu'nun da katıldığı ve Tokat'ın günlerce ulusal medyada yer alarak dikkat çektiği "Şeker Çalıştayı"nın düzenlenmesini sağlamıştı.
 

Cumhuriyet Halk Partisi Tokat Milletvekili ve Plan ve Bütçe Komisyon Üyesi Kadim Durmaz, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bütçe görüşmelerinde Tokat’ın sorunlarını ve yapılmasını istediği taleplerini Bakanlara iletti. Turhal’dan Tokat’a 40 kilometre civarında tren yolunun proje ihalesinin 10 Kasım’da yapılacağını öğrendiğini belirten Durmaz, Bakana teşekkür etti. 

Kadim Durmaz daha önce de, Turhal Şeker Fabrikasının kapanmaması için Tokat'ın Turhal İlçesinde CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu'nun da katıldığı ve Tokat'ın günlerce ulusal medyada yer alarak dikkat çektiği "Şeker Çalıştayı"nın düzenlenmesini sağlamıştı. Bu çalıştayın düzenlenmesine öncülük eden Durmaz'ın, Tokat için ortaya koyduğu performans dikkatlerden kaçmıyor.

Bütçe görüşmelerine Tokat’ın sorunalarını tek tek anlatarak damga vuran Durmaz’ın, o ses getiren konuşması ise şöyle oldu:

“Organize sanayi bölgeleri birçok arkadaşımızın da ifade ettiği gibi yerel dinamiklerin,  tüm insanların, işsizlerin umudu konumunda. Ancak Anadolu’da, Tokat gibi ulaşım, liman, havayolu, gümrük kapısı gibi sıkıntılarla iç içe olan illerde birçok altyapı sorunları da beraberinde olunca beklenen gelişme sağlanamıyor.

Tokat’ta Organize Sanayi Bölgesi 3’üncüsü yapılıyor ama ne acı ki organize sanayi bölgesini çevre yoluna bağlayacak bir bağlantı yolu yok. Organize sanayiden çıkan araçlar şehir merkezinin içerisine gelip ancak oradan dönüp çevre yoluna gidebiliyorlar. Bunun dikkate alınarak 2017 programında yer alması Tokat’ımızın yararına olacaktır.

Birçok ilçelerimizde zamanında planlama zafiyetiyle birbirine çok yakın illerde dahi organize sanayi bölgelerinde rantabl olma ya da cazibe merkezi olması noktasında treni kaçırmışız. Sizin programınızda olan KOSGEB vs. kredilerden üreticilerin, esnafın yararlanabilmesi için sıkıntı içerisinde olan milyonlarca nüfusla birlikte yüzbinlerce esnafın bir sicil affıyla normale dönüşmesi lazım, ancak ondan sonra söylediğiniz üretim noktasında birçok esnaf bulunduğu noktadan bir adım daha öteye gidebilsin.

TOKAT’A YAPILACAK BİR AKREDİTE LABORATUVARI BÖLGEDE Kİ BÜYÜK BİR EKSİKLİĞİ GİDERECEK

Bizim bölgelerimize kim yatırım yapıyor? Az önceki değerli dostum Erzurum Milletvekilimiz birçok yatırım hayalinde ama bu dünyada belli, ülkemizde de belli. Limanlara yakın yerler Kocaeli, gıda olunca Bursa, Ege ki; Ege’nin durumu da çok iç açıcı değil. Bizim yörelerimizde, Maliye Bakanımızın ifade ettiği gibi, ürün bazlı ve belli ovaların sit alanı ilan edilip buralardaki üretimlerin teşviklerle yönlendirileceği söylendi. Bu anlamda bakıyorum, Amasya, Tokat, Çorum, Sivas, buralarda üretilen sebze ve meyve bunu daha yüksek katma değerli üretip dünyaya gönderebilecek ya da göndermemiz gereken noktasında akredite laboratuvarımız yok. Tokat’ta böyle bir laboratuvar dört beş vilayete hizmet verecektir. Eskiden Hataylı dostlarımız gelip Tokat’tan belli ürünleri alıyordu Arap dünyasına hatta Rusya’ya göndermek için, ya o bölgeye ya Antalya’ya götürüp ondan sonra ihracatı yapılıyordu. Bazı ürünlerin özellikleri var, çok kısa sürede bu işlemler tamamlanıp bir an önce gideceği noktalara ulaşması lazım, uluslararası havaalanı noktasında da zaten sınıfta kalmış bir iliz. Bu konuda Niksar, Kelkit Vadisi çok verimli bir ova, buraya da yaş sebze meyveyi gerek işleyerek gerekse kurutarak bir paketleme entegre tesisi, soğuk hava depoları, her türlü kombine şeklinde kurulmuş işletmeler var ancak bu laboratuvar olmadığı için beş yıldır bu fabrikayı hayata geçiremiyorlar. Bunun dışında, yaş sebze ve meyveye yönelik, gıda ürünlerine yönelik diğer yatırımcılar da bu laboratuvarı çok önemsemektedirler.

TOKAT’A YENİ KÜÇÜK SANAYİ SİTESİ

Tokat’ta küçük sanayi sitesi 1966’da yapılmış, birçok illerde olduğu gibi, 70’li yıllarda hayata geçmiş. Tabii, o zaman, kim bu sanayi bölgelerine taşınmak isteyen insanlar? Sıcak demirci, soba tamircisi, ağaç işleri, semerci, çarıkçı gibi makineleşmeden el sanatları ve el takımlarıyla üretim yapan insanlardı. Bunların o zamanki projeleri de 20 metrekare, 40 metrekare, 60 metrekarelik dükkânlar veriliyordu ve bunların da o günlerde gerçekten işini gördü. Ama bugün, takdir edersiniz, makinaya dayalı üretimler geliştikçe bu alanlara sığamaz durumdalar. Bu 300 bin metrekare alandaki Tokat Küçük Sanayi Sitesi şehrinde tam ortasında kaldı. Böyle olunca bu sanayi sitesinin bir an önce uygun bir yere konuşlandırılması, mutlak yöre esnafının beklentisidir. 2017’de bunun dikkate alınacağına inanıyorum.

ŞEKER FABRİKALARINI KAPATALIM DA, BOL BOL HASTANE Mİ AÇALIM?

Bakanlığımız bünyesinde nişasta bazlı şekerlerle ilgili insan sağlığını ciddi tehdit eden kotanın yüzde 50’ye kadar artırılması noktasındaki yetki talebinizi çok doğru bulmuyoruz. Ülkemizde insan sağlığını, birçok diyet üründe ve işlenmiş gıdalarda bulunan mısır şurupları karaciğer yağlanması, diyabet, obezite ve kanser riskini yükselttiği, kalp krizine bağlı ölümleri artırdığını bilmeyen yok. “Öyleyse şeker fabrikalarını kapatalım, bol bol hastane açalım.” gibi bir mantık burada devreye giriyor. Türkiye’de yapay tatlandırıcının kotası artırılıyor ama bu bir Amerikan Cargill şirketi ülkemizde hızla ülkemizde büyüyor.

Ne acı ki 7 kişilik şeker kurulumuzda, yani bizim millî şeker politikamızı belirleyen kurulda bu şirketin Ceosu, o 7 kişiden biri olarak görev yapıyor. Bu noktada, Bakanlığımızın daha dikkatli, millî şeker politikasını öne çıkarması gerekiyor. Bu ne demek? Türkiye’de şu anda aktif 25 tane şeker fabrikası var. 35 bin işçi istihdam ediliyor. Uygulanan kota arttığı ve şeker pancarına da hak ettiği ürün bedeli verilmediği zaman, bu işçiler işsiz kalıyor, beraberinde yüzbinlerce çiftçi ailesi doğduğu topraklardan göçmek durumunda kalıyor. Ülkemiz üretimsizleşiyor ve insan sağlığı da elden gidiyor. Bunun için, mutlak o kotanın gözden geçirilmesi, millî bir şeker politikası oluşturulması gerekir. Şeker kurulu da, şeker fabrikaları da eskiden size bağlıydı, bildiğim kadarıyla özelleştirme havuzuna atıldı, şu anda da Maliye Bakanlığında ne acı ki, böyle de bir ne olduğu belirsiz bir yola girmiş durumda millî şeker politikamız. Bu şeker fabrikaları, hepinizin bildiği gibi, cumhuriyetin ilk yıllarında kurulmuş, bu ülkenin dinamiği, münavebeli bir ürün, dört yılda bir ekiliyor, toprağı dinlendiriyor. Tarımın dışında hayvancılığı ve bir takım yan sanayiyi de besleyen bir ürün.

Durmaz’ın Akredite Laboratuvarı talebi üzerine söz alan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü: “Şimdi gıda laboratuvarı konusu gündemdeydi. Bu Tokat’taki üniversitemizde yani Gaziosmanpaşa Üniversitesinde gıda ve pestisite, kalıntı analiz laboratuvarı var ve faaliyette ve uluslararası akreditasyona başvuruda bulunmuş durumda. Bu akredite olduğu zaman uluslararası bir hüviyeti olacak. Toprak, su ve bitki analizi laboratuvarı da şu anda faaliyette, Tokat’ta faaliyette bulunuyor” dedi

ULAŞTIRMA BAKANLIĞI BÜTÇE GÖRÜŞMELERİ: TOKAT BU ZAMANA KADAR YOLLARDAN YETERİNCE FAYDALANAMAMIŞ

Bakanımızın sunumunu izledik ama şöyle bölüm bölüm renklerine göre gruplandırılmış ülkemize yapılan hizmetlere baktığımızda Tokat’ın gerçekte bir ölü noktaya alındığına tanık olduk.

Sayın Bakanım geçen yıl hem geçici bütçede, hem de merkezi bütçede de ifade ettim. Kablolu renklere bakıyorum, Tokat nasibini en son alacak iller grubundan. Ülkemizi doğudan batıya doğru bağlayan yollara bakıyorum, yine Tokat nasibini almamış. En önemlisi böyle çok da iddialı olduğunuz bir alanda kuzey-güney koridorundaki yollara baktığımızda ucu yeşil olan iki tane il var bağlanmamış. Biri Tokat, bir diğeri de Kastamonu. Bu iki ilin de bir özelliği var. Bu iki il İstanbul’a en çok göç veren Tokat 3’üncü, Kastamonu da 5’inci il.

İhalesi yapılıp büyük bölümü de biten ve numaralandırmış 12 numaralı yol. Bizim sözünü ettiğimiz 11, 12 numaralı yol sık sık teknik personele ve yatırım bakanlarına böyle bir soru yöneltip hizmet beklediğimizde biz bir yolu yaparken oradan geçen araç sayısını yazarız, uğradığı ilçelerin büyüklüğüne bakarız ,etki analizine bakarız, uzun çalışmalar sonucu programa alırız deniyor. Fakat bakıyoruz, ihale edilip yapımı sağlanan birçok tünelin maliyeti,  Sivas’a bağlanan, bize uğramayan Koyulhisar üzerinden giden yolun uğradığı ilçelerin tamamını topladığınız zaman bir Ünye de etmiyor, bir Niksar da etmiyor, Tokat zaten etmiyor, o yolu kullanan araç sayısı da daha az.

ÜNYE – AKKUŞ  - NİKSAR YOLU 2017 PROGRAMINA ALINMALI

Ünye-Akkuş-Niksar yolu yapıldığında doğudaki illerimizin, Ordu-Giresun, Trabzon-Rize, Artvin-Gümüşhane ve Bayburt, Ankara’ya gideceği zaman yaklaşık 120 kilometre daha kısa mesafeden gidecek. Ankara devamında ki illere, İstanbul’a gideceği zaman da yaklaşık olarak 65-70 kilometre daha kısa bir yolla İstanbul’a ulaşacak. Durum ortada ama bu yolun rantabıllığı tartışılmıyor. Fakat bu seneki programa batığımızda bu yoldan bir haber göremedik.

ÇAMLIBEL TÜNELİ MUTLAKA YAPILMALI

Samsun’u Tokat’tan geçip Sivas’a, Kayseri üzerinden güneye bağlayan diğer yolda 4 kilometre 200 metrelik bir Çamlıbel Tüneli var. Etüdü ve her şeyi yapıldı. Sadece ihale yapılması gerekiyor. 1.600 metre yüksekliğinde kış şartlarında ulaşım oldukça zor. Araçlara ve sürücülere zor anlar yaşatan kazaların olduğu, bazen trafiğin tamamen durduğu bir geçit. Ama, bu yıl bunun da ihale edilmediğini görmek gerçekten bizi üzdü ve incitti.

TOKAT YENİ HAVAALANI ACİL KAMULAŞTIRMA KAPSAMINA ALINMALI

Havaalanı olarak bakıyorum, ihale edilecekler belli, bizimki de yatırım planının içerisinde var. Neyi var diye merak ettiğimizde Tokat Havaalanı’nın terminal binası, müştemilatı ihale edileceği, bunun için belli bir bütçe ayrıldığını, buna biz yürekten teşekkür ediyoruz. Ancak, Tokat’taki havaalanının yüzde 40’ı kamulaştırıldı, yüzde 60’ı da şu anda yargıya taşınıyor. Acele kamulaştırma gibi bir yöntem ve sistem var. Hükûmetimizin niyeti Tokat’a Başbakanımızın da on bir yıl öncesinden bu yana sözü var. Yerel basınlarda hep çıktı, geçen dönemde kendisine 50’ye 70 büyütüp göstermiştik ve bu bütçeye de söz vermişti. Teşekkür ediyoruz. Ama, acele kamulaştırmayla, bir yöntem değişikliğiyle bu hizmetin bir an önce Tokatlıyla buluşturulmasında fayda var diyorum.

KUZEY ÇEVRE YOLU

8 kilometre çevre yolumuz var, kuzeyi güneye bağlayan… Tokat T harfi gibidir, dörtlü yol yok. Bu yol yaklaşık olarak on bir yılda falan yapıldı. Şimdi, kuzeyden olacak yolumuzun da bir an önce planlamasının yapılması lazım çünkü on bir yıl uzun bir süre. Dilerim Sayın Bakanımızın böyle pozitif enerji vermesiyle kısa sürede Tokat kuzey çevre yolu planlamasının ön hazırlıkları yapılır.

ÇAMLIBEL - YATMIŞ KAVŞAĞI

Tokat-Sivas arası Çamlıbel beldesine gitmeden 9 tane köyün yararlanacağı bir kavşak yapılmamış kara yolları planlamasında, Sivas bölgeye bağlı yanılmıyorsam, ancak bir tek köy için bir kavşak yapılmış, o köylerin tamamı oraya gidiyor, bir kısmı da dolanmıyor, kazaya sebebiyet veriyor. Buranın iki tane de baraj inşaatı var. Ağır tonajlı araçlar orada oldukça normal seyreden araçların da yol ve ulaşımını aksatıp tehlikeye sebep olmaktalar.

ORGANİZE SANAYİ GİRİŞ-ÇIKIŞ YOLU ULAŞTIRMA BAKANINA DA İLETİLDİ

Tokat’ta organize sanayi bölgemiz var. Çevre yolumuz yapıldı. Fakat 1’inci, 2’nci, 3’üncüsü yapılıyor organize sanayinin ama organize sanayiden yola çıkış yok. Çok ciddi bir sorun. Oradan çıkan ağır tonajlı araçlar şehrin içerisine gelip şehir trafiğini altüst etmeden gideceği güzergâha da girme şansına sahip değil. İyi bir planlamayla ve ivedilikle bunun yapılmasını bekliyoruz.

Demir yolu noktasında ülkemizde bunu başlatan ülkemizin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’e ve değerli arkadaşlarına teşekkür ediyorum. Ondan sonra da gerçekten teknolojik gelişti, rakamlara bakıldığında sizlerin de katkısı oldu. Ancak o yıllarda kazmayla, kürekle, balyozla yapılan yollar bugün çok şükür çağın, teknolojinin gereği makinelerle yapılıyor. Bu hizmetler  ülkemiz için gerçekten önemli. Bu demir yolu ağının biraz daha geliştirilmesi lazım .

TÜRK BAYRAKLI GEMİLERİN PAYI ARTTIRILMALI

Yine üç tarafı deniz olan ülkemizin deniz taşımacılığından yeteri kadar nasibini almadığını hepimiz biliyor ve söylüyoruz. Diyoruz ki deniz taşımacılığının geliştirilmemesi nedeniyle oluşan ciddi navlun kayıpları ve artan oldukça yüksek cari açıklar var. Bunun yolu, Türk Bayraklı gemi sahiplerinin rekabet gücünü artırıcı destekler verilmesidir. Yine, Türk Bayrağı çekmenin önündeki sorunlar kaldırılıp yabancı bayrağa geçiş önlenmelidir. 4734 sayılı İhale Kanunu’nda düzenleme yapılarak Türk Bayraklı gemilerin payı artırılmalıdır.

Kamu ve özel sektör kuruluşlarımızın taşımacılık ihtiyaçlarını mutlak Türk Bayraklı gemilerle yapmalarını özendirici ve teşvik edici yasal düzenlemeler yapılmalıdır. Yeni nesil, gemi üretimine yönelik yatırımlarda bulunan armatörlere mutlak özel teşvikler verilmelidir

Gemi inşa ve yan sanayi sektörüne uzun vadeli hedefler koyup uzun vadeli krediler vererek ülkemize katkı sunmasını sağlamamız gerekiyor diyorum.

TURHAL-ZİLE-ALACA YOLU

Ankara’ya kısadan gelmeden söz ediyorduk. Doğudaki iller de bu yolu kullanacak. Turhal-ZileAlaca yolu; etüdü, projesi her şeyi bitti, 2017’ye müjdesini bekliyor.

Bu konuda Tokatlıya, Turhallıya, Zileliye, doğudan 17 -18 ile bu müjdeyi verebilecek miyiz, bilemiyorum.

TOKAT-ALMUS YOLU

Tokat-Almus yolu yaklaşık 20 küsur kilometrelik bir yol.

ERBAA TOPRAK SANAYİİSİ İÇİN BÜYÜK ÖNEM ARZ EDEN 13 KM LİK YOL YAPILMALI

Tokat Yeşilırmak üzerindeki Hasan Uğurlu Barajı’nda barajı dolduran alüvyonlu malzeme mevcut.  Erbaa’da 30 tane toprak sanayii işletmemiz var. Bu işletmelerimizde 3.500 kişi çalışıyor. 13 kilometre bir yol yapıldığında toprak sanayici esnafımız kaliteli bir ham madde ile daha kaliteli üretim yapacak. Ve o hammadde baraj havzasından alındığı için enerjiye de ihtiyacımızın olduğu bir dönemde o barajın ömrünü uzatacak. Doğayı tahrip etmeden de sorunu çözmüş olacağız, katkınız olursa teşekkür ederim.

BAKAN ARSLAN’A 40 KM TREN YOLU İÇİN TEŞEKKÜR

Turhal’dan Tokat’a 40 kilometre civarında tren yolunun proje ihalesinin 10 Kasım’da yapılacağını öğrenmiş bulunmaktayım. Şahsınızda ve ekibinize de ayrıca teşekkür ediyorum.”

Kaynak:cumhuriyetcimedya.com